بخشی از سخنرانی دکتر تنهایی در دانشگاه تهران
برای استفاده از مقالات ونوشته های بیشتربه وبلاگ بلومر و شاگردانش (hatanhai.blogfa.com) مراجعه کنید.
چکیده:
حوزۀ تحلیلی و مکتبی، دو حوزۀ جدا از هم هستند که در بیشتر مواقع به دلیل یکسان پنداشته شدن این دو حوزه، استفاده از نظریه ها با مشکل مواجه شده است. به عنوان مثال دیالکتیک بحثی است که به مارکس، هگل یا ماتریالیسم نسبت داده می شود. در صورتی که در بسیاری از نظریه ها اگرچه به صورت مستقیم به دیالکتیک اشاره نشده، اما نظریه پردازان از آن بهره برده اند.
اگر جامعه شناسی بخواهد کاربرد داشته باشد، تولید و نظریه سازی کند و نقد صحیح انجام دهد، توجه به حوزه ای از جامعه شناسی با نام جامعه شناسی نظری اهمیت فراوانی خواهد داشت.
برای استفاده از نظریه به عنوان ابزار تحلیل باید به نکات زیر در رابطه با نحوۀ شکل گیری نظریه باید توجه داشت:
1)اینکه نظریه ها چگونه تشکیل شده اند؟
2) بین عناصر اصلی هر نظریه چه ارتباطی وجود دارد؟
3) از نظریه ها چگونه می توان استفاده کرد؟